Når vi skriver blogg vil vi naturligvis at folk skal lese den. Men det å skaffe lesere er lettere sagt enn gjort. Det hjelper å dele det du skriver via dine egne kanaler, men hvis du skal ta bloggen din til det neste steget vil du at den skal dukke opp i organiske søk på Google eller andre søkemotorer. Og det er her søkemotoroptimalisering kommer inn som en av de viktigste virkemidlene til en gjennomført og populær blogg, og derfor skal jeg nå dele noen av mine tips til å få din blogg eller hjemmeside søkemotor-optimalisert!

Hva er SEO?

SEO eller søkemotoroptimalisering er det å strategisk tilpasse innholdet på nettsiden din for å gjøre den mer relevant i søkemotorer som Google for eksempel. Ved å tilpasse innholdet på nettsiden vil man gjøre at den kan dukke opp i organiske søk, altså ved at folk søker etter ulike nøkkelord. SEO kan derfor bidra til at folk som søker etter nøkkelord som du tar i bruk på din nettside, ender opp med å finne det de leter etter på din blogg – og dermed vil du få et mer relevant publikum på din blogg.

  1. Titteloptimalisering

Når du begynner med innlegget ditt til bloggen vet du naturligvis hva det skal handle om, og da er det også viktig å danne et bilde av hvilke nøkkelord som du kan flette inn i titler du benytter deg av. Disse nøkkelordene burde vært ord som folk kan lett finne på å søke opp, og som kan bidra til at ditt innlegg blir regnet som relevant av søkemotoren. Disse nøkkelordene kan også være nyttig å innlemme i ulike brødtekster gjennom teksten, fordi da forstår søkemotoren hva teksten handler om og kan dermed koble den opp mot relevante søk.2

2. Bildeoptimalisering

Et hvert engasjerende blogginnlegg inneholder bilder. Dette kan være for å visuelt underbygge det du skriver om, eller gjøre innlegget mer motiverende å lese igjennom. Men det ikke mange tenker på når de skriver blogg er at riktig bruk av bilder, kan bidra til SEO – og gjøre at den dukker opp i bildesøk i søkemotorer.

Når du legger inn bilder i ditt innlegg kan det være nyttig å legge til en beskrivelse av hva bildet viser. Det kan også være nyttig å bruke ulike nøkkelord om hva innlegget handler om her også. På denne måten kan innlegget ditt dukke opp i bildesøket, som videre kan linke til nettsiden din.

Formatet og størrelsen på bildene er også noe å tenke over når du bruker dem i ett innlegg, ved at for store bilder kan gjøre nettsiden tregere. JPG-bilder er ofte noe som gir best kvalitet i vanlig bildebruk og hvis kvaliteten på bildene er dårlige vil søkemotorene plukke opp på dette og heller prioritere innlegg med bedre kvalitet.

Photo by NeONBRAND on Unsplash

3. Innhold

Denne våren har vi som nevnt i tidligere blogginnlegg blitt terpet på hvordan man skriver gode blogginnlegg, og noe av det mest essensielle vi har lært er det å finne den riktige balansen mellom for lange og for korte innlegg. For lange innlegg kan ofte bli kjedelige og slitsomme for leseren, og for korte innlegg kan virke dårlige gjennomført og lite informative. Dette er også noe å tenke på når man søkemotoroptimaliserer nettsiden sin.

Man regner som regel ett innlegg på 1000 ord, pluss minus – som et kvalitetsinnlegg. Dette både med tanke på informasjon og SEO. Ved å ha denne lengden på innlegget vil dette rangere bedre på ulike søkemotorer.

Riktig bruk av kilder er også viktig når det kommer til SEO. Ved å for eksempel linke til kilder du har tatt i bruk ved hjelp av hyperlink – vil dette koble din side sammen med de kildene du bruker og dermed gi deg bedre SEO.

4. META-beskrivelse

Meta beskrivelsen er det korte avsnittet under nøkkelordene du har søkt på i en søkemotor. Dette skal fortelle om hva nettsiden handler om, og hvis du klarer å effektivisere denne beskrivelsen vil det bidra til at flere vil trykke på din nettside. Dette avsnittet har en maksgrense på 155 tegn, så du vil naturligvis prøve å holde deg innenfor dette antallet. Videre er det også viktig at META-beskrivelsen inneholder relevante nøkkelord, sånn at de som søker etter dem kan forsikre seg om at de vil finne det de søker etter i ditt innlegg.

Bildet hentet fra RED Performance.no

Dette var bare noen få ting du kan gjøre for å hjelpe din blogg få flere engasjerte brukere. Det finnes fortsatt mange andre ting som du kan gjøre for søkemotoroptimalisere din blogg! Ved å legge inn litt ekstra tanker om titler du bruker, nøkkelord, bildebruk, innhold og en god META-beskrivelse vil din blogg automatisk ligge bedre enn til å dukke opp i søk på søkemotorer som Google eller Yahoo. Så dette var derfor mine tips om hvordan SEO kan gi din nettside mer treff, lykke til!

Kilder:

https://nettrafikk.no/sokemotoroptimalisering/sokemotoroptimaliseringtips/?fbclid=IwAR1n0tYPkH91KswfPS-N6rWpTMUToiboo9f2cdPP6U46H_AYG4gI4gBmcu8

https://synlighet.no/blogg/hva-er-seo/

https://www.avidlyagency.com/no/innsikt-inspirasjon/blogg/tips-for-sokemotoroptimaliserer-av-blogg

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *