Denne uken har vi blitt utfordret til å svare på en case oppgave om Amensty International Norge. Oppgaven vi har blitt utdelt handler om å gjennomføre ett hypotetisk jobbintervju ved å svare på en caseoppgave om Amnesty sine digitale kanaler og synlighet. Jeg skal derfor i dette innlegget beskrive hvordan Amnesty fremstår på sine digitale kanaler, hvordan de kan analysere trafikken sin og hvordan synligheten deres er, og mine tanker rundt hva de kan forbedre!

Amnesty og digitale kanaler

Amnesty baserer seg på ideen om at du – uansett hvem du er – kan gjøre en forsjkell. For når vi er mange som står sammen, kan vi endre verden. (Amnesty 2021)

Amnesty International jobber for å belyse og gi oppmerksomhet rundt viktige saker rundt om i verden. Ifølge deres nettsider jobber Amnesty for frihet, likeverd og rettferdighet for alle mennesker. (Amnesty 2021) Dette betyr at deres hovedoppgave er å prøve å forhindre brudd på disse menneskerettighetene rundt om i verden. Jeg mener derfor at Amnesty sine viktigste og mest brukte digitale kanaler er sosiale medier som Instagram og Facebook – i tillegg til nettsiden deres. Måten de benytter seg av disse kanalene er ved å hyppig dele ulike historier om disse bruddene på menneskerettighetene og om hvordan man selv kan bidra til å hjelpe disse ulike sakene. Amnesty er bygd på nettopp dette, at alle kan bidra til å hjelpe en god sak. De er derfor helt avhengige av folk donasjoner og støtte for å kunne hjelpe de som trenger det.

Personlig så bruker jeg Instagram og Facebook relativt mye. Jeg opplever derfor at Amnesty er svært synlige på min feed. De bruker både Instagram og Facebook ads godt, ved at de stadig dukker opp for min del. På denne måten gir de viktig informasjon og oppmerksomhet rundt de viktige sakene de holder på med. Jeg ville nok ikke valgt å søke Amnesty selv, så det at de dukker opp i form av ads vil jeg si er et godt tegn på at de treffer en målgruppe som er aktive på disse digitale kanalene. Men hvor stor sannsynlighet er det da for å at jeg kommer til å bidra når jeg ser denne saken? Dette skal jeg derfor ta for meg når jeg snakker om min definisjon av Amnestys kundereise!

Kundereisen til Amnesty vil jeg si starter når jeg som har sett deres annonse, anerkjenner et problem som jeg vil bidra til å løse. Jeg blir da omdirigert til deres nettside, og kan derfor velge hvordan jeg vil bidra.

Bildet hentet fra Amnesty

Amnesty tilbyr ulike måter man kan bidra, både i form av underskriftkampanjer og donasjoner. Jeg vil basert på dette beskrive hele kundereisen til Amnesty på denne måten:

Kunde blir gjort oppmerksom på sak –> Kunden leter etter informasjon om hvordan man kan bidra –> Kunden bestemmer seg for hvilken sak og hvordan man vil bidra (donere/underskrift) –> Kunden skriver under på en kampanje eller gjør en donasjon til en sak.

Det er på slutten av kundereisen jeg mener Amnesty har forbedringspotensialet. Hvis man donerer penger, så vil i hvert fall jeg se helt konkret hva de pengene går til og hvordan de benyttes for hjelpe den saken, som jeg har valgt å støtte. Dette er ikke noe jeg ser noe sted på nettsiden til Amnesty. Hvis dette hadde blitt visualisert enda tydeligere, så mener jeg at flere vil komme tilbake og donere flere ganger.

Måling og analyse av trafikk

Som nevnt tidligere så er det å skape engasjement og oppmerksomhet rundt viktige saker, noe av det viktigste Amnesty driver med. Ved å gjøre dette skaper det også verdi for både «kunder» og seg selv, i form av at kunden vil føle at man har bidratt til en god sak og Amnesty får underskrifter eller donasjoner. Basert på dette mener jeg at den viktigste digitale målsettingen til Amnesty er å spre oppmerksomhet. Får å nå denne målsettingen må de derfor nå ut til så mange folk som mulig. For å få til dette kan Google Analytics være et verktøy kan hjelpe.

Ved å bruke Google Analytics vil man være i stand til å se hvor mange som besøker din nettside, hvor de kommer fra og hvordan de bruker den – blant annet. Måten jeg mener Amnesty kunne hatt nytte av å bruke Google Analytics er å se hvor mange folk som engasjerer med nettsiden og eventuelt hvor de kommer fra. På denne måten ser de hvor de kan rette fremtidige reklamekampanjer, for at de igjen kan øke engasjementet der de ikke har så mye fra før. På denne måten klarer man å øke antallet folk man når ut til – som vil bidra med nå målsettingen jeg mener de burde ha størst fokus på.

Organisk søk og SEO

Synlighet på nettet er viktig for alle virksomheter, også Amnesty. Jeg skrøt tidligere av hvor synlige Amnesty er i min feed på sosiale medier, men hvor synlige er de i søkemotorer som Google?

Ved å søke på ulike relevante søkeord og saker som er i vinden nå for tiden er jeg i stand til å se hvor høyt oppe Amnesty rangerer, og eventuelt hvor de burde jobbe mer med SEO. Det første jeg søkte på var «menneskerettigheter».

Skjermdump fra Google

Her ser vi at Amnesty rangerer relativt høyt, altså som nummer 5 – men jeg forventet faktisk at de skulle ha gjort det bedre. Videre prøvde jeg andre nøkkelord som «likeverd» og «likestilling» og her dukket ikke Amnesty opp på førstesiden i det hele tatt, noe jeg også hadde forventet.

Videre prøvde jeg også å søke etter ulike saker som jeg vet Amnesty har skrevet mye om, og som de har mange ulike kampanjer om. Jeg søkte opp saker som Pride, Gaza-konflikten eller arrestasjonen av Raman Pratasevitsj – men heller ikke da fikk jeg opp saker fra Amnesty. Det var ikke før jeg søkte opp «nektet abort» at jeg fikk opp saker Amnesty har skrevet. Dette kom som sagt litt uforventet for meg – men det understreker derfor en ting; Amnesty må jobbe mer med SEO!

Skjermdump fra Google

For å lære litt mer i dybden har jeg tidligere skrevet enn innlegg om SEO, som man kan lese her! Men jeg skal nå ta kort for meg et par ting Amnesty kan gjøre å forbedre deres SEO.

Grunnen til at Amnesty ikke rangerer like høyt som andre aktører er nok fordi andre nettsteder får flere lesere. Dette kan Amnesty forbedre ved å hyppigere dele innhold som matcher de ulike nøkkelordene folk søker etter – noe som jeg nettopp gjorde. Ved å optimalisere titlene og META-beskrivelsene vil også Google rangere disse artiklene og sakene høyere opp.

Alt i alt vil jeg rangere Amnesty sin synlighet i organiske søk som ikke så god som jeg forventet, men de rangerer høyt under de aller viktigste sakene. Jeg mener derfor at hvis de hadde jobbet litt mer med SEO, så hadde det skapt mye mer engasjement hos kundene og vil også være med på å skape verdi for både kunder og Amnesty selv!

Kilder:

https://amnesty.no/

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *