Snapchat har i de siste årene gått fra å være en enkel app hvor man sendte bilder til kompisene sine til å bli ett av verdens mest brukte sosiale medium. Snapchat har på denne måten blitt en perfekt plattform for bedrifter å enkelt markedsføre seg til målgruppen sin! I dette innlegget skal jeg derfor forklare hvorfor din bedrift burde bruke Snapchat som markedsføringskanal og forklare enkelt hvordan du kan komme i gang med Snapchat annonsering!

Hvorfor Snapchat?

Snapchat er en bildedelingstjeneste som baserer seg på at man kan sende bilder, videoer og chatte med folk. Bildene man sender til hverandre har begrenset levetid og vil derfor ikke lagres noe sted. Snapchat var i utgangspunket bare dette enkle send/motta tjenesten, men i nyere tid har det vokst til å bli ett av verdens største sosiale medium. Per dags dato kan man finne aviser, bedrifter og kjente influensere som daglig bruker Snapchat til å dele livene sine, prate med fans eller som markedsfører. Men hvorfor skal man egentlig bruke Snapchat til å markedsføre?

Ifølge Ipsos sin analyse om nordmenns sosiale mediebruk, så bruker så mye som 44% av befolkningen Snapchat daglig. Analyse viser også at 64% av befolkningen har opprettet en bruker på Snapchat. Når det gjelder aldersgruppen 18-29 så er det enda flere som bruker Snapchat – 69% har profil og 67% bruker det daglig. På verdensbasis så viser Statista.com at det er rundt 280 millioner mennesker som bruker Snapchat daglig. Alle disse tallene understreker derfor hvor mange mennesker man potensielt kan nå ut til ved å markedsføre seg på Snapchat.

Markedsføring på Snapchat!

Det jeg mener er det som skiller Snapchat fra andre sosiale medier er hvor enkelt det er og hvor stort fokus det er på kreativiteten. Hele konseptet Snapchat er lite basert på tekst og heller på bilde og video – dette er derfor viktig å tenke på når man skal lage innhold for sin bedrift på Snapchat. Man kan for eksempel nevne VG innenfor dette, fordi jeg mener de har mestra dette svært bra. På «Utforsk» siden på Snapchat finner man som oftest VG hvor de deler en kort og presis oppsummering av dagens viktigste nyhetssaker. Det er lite behov for lesing, mye bruk av video og de formulerer seg nøyaktig – noe som gjør at det å få med seg nyhetene går fort og blir mer interessant.

Bildet hentet fra M24

Hvilken kampanjetype passer for din bedrift?

Det finnes mange ulike måter man som bedrift kan markedsføre seg på Snapchat! Her er noen av de forskjellige variantene:

  • Snap Ads
    • Som regel en video som ikke kan vare mer enn 10 sekunder som dukker opp mellom privatpersoner sine stories. Snap Ads inneholder også «sveip opp» funksjon som omdirigerer den som gjør til en annen side – som regel produktsider eller hjemmeside for bedriften.
  • Story Ads
    • Story Ads er for seg som vil vise frem litt flere produkter eller litt lengre reklamer. De kan være så lange som 200 sekunder og vil dukke opp på «utforsk» siden – ved siden av annet innhold som folk følger.
  • AR-linser
    • AR-linser eller «filtre» som mange også kaller det er ulike effekter man kan legge til på bildene sine før man sender de til folk. Ved å lage AR-linser som knyttes opp mot din virksomhet og merkevare vil man potensielt skape høyt engasjement som kan spres hurtig i målgruppen din.
  • Filterannonser
    • Filterannonser en annen kreativ løsning man kan benytte seg av når man vil promotere egen merkevare. Et filter kan man knytte opp mot geografisk plassering og som folk kan legge til bildene man sender til hverandre. Dette har samme spredningspotensial som å lage en AR-linse og må dermed også være underholdene!

5 steg for å komme i gang med Snapchat ads!

Nå som jeg har skrevet litt om hvorfor og hvordan man kan bruke Snapchat til å markedsføre, skal jeg nå forklare litt mer i dybden hvordan man kommer i gang. Jeg skal ta min egen nettbutikk RE-TO som utgangspunkt og forklare litt hvordan man enkelt kan komme i gang med Snapchat annonser!

  1. Det første man gjør er å gå inn på forbuisnesses.snapchat.com og opprette en bedriftskonto, som jeg har gjort her:
  • Etter dette velger du ditt bedriftsnavn og hvor bedriften din holder til. Her velger du også hvilken valuta du skal operere med.
  • Neste steg i prosessen er velge hva du vil oppnå med å markedsføre på Snapchat. For min del vil jeg ha flere brukere inn på nettbutikken min, så derfor velger jeg «Website visits» og linker her også til URL-en min.
  • Deretter kommer til hvordan du velger å designe reklamen din. Her kan du laste opp egne bilder du har tatt i sammenheng med din planlagte markedsføring, men du har også muligheten til å få Snapchat til å laste inn bilder du allerede har brukt på nettsiden – noe som jeg gjorde her.

Her må du også velge en «headline» som skal beskrive hva du reklamerer for og du må også velge hva din CTA skal være. Jeg valgte naturligvis «Shop now» i mitt tilfelle.

  • Det siste steget før du kan publisere reklamekampanjen din er å konfigurere «Delivery». Dette handler om å velge hvilken aldersgruppe du sikter på å treffe med kampanjen, hvilke geografiske områder du vil nå og ditt budsjett for kampanjen.

For min kampanje har jeg valgt å sikte mot alle kjønn i alderen 13-29 år – som vi tidligere har definert som vår målgruppe. Jeg valgte å rette min kampanje bare i Oslo-området, for både norsk og engelsk talende.

Videre velger du hvor mye penger du vil bruke og hvor lenge du vil at kampanjen skal holde på. Her har jeg valgt å bruke 50kr om dagen og la den holde på helt til jeg manuelt stopper den.

Etter å ha konfigurert alt dette vil siden estimere hvor mange jeg potensielt kan håpe på å nå ut til og hvor mange som engasjerer med kampanjen min. Dette baseres på målgruppen og geografisk plassering som jeg nettopp valgte.

Helt til slutt legger du inn betalingsinformasjon og så er du klar til å publisere din første kampanje på Snapchat! Lykke til!

Kildeliste:

https://forbusiness.snapchat.com/

https://www.statista.com/statistics/545967/snapchat-app-dau/

https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q420

https://inevo.no/blogg/snapchat-annonsering/

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *