Da landet stengte ned som følger av koronapandemien i mars 2020 ble vår hverdag kraftig snudd på hodet. Jobber, skoler og butikker ble stengt ned og mesteparten av befolkningen endte opp med å bli sittende innendørs foran skjermene våre. Dette gjorde at mye av fritiden vår nå ble brukt til å scrolle på nettet når man hadde behov for å handle – men hvordan har egentlig Koronapandemien endret vår kjøpsatferd og hvordan har dette påvirket varehandelen?

Tilpasning og økt netthandel

Da Korona-viruset gjorde inntog i Norge ble hele varehandelen nødt til å stenge ned. Siden det har vi vært igjennom flere gjenåpninger og nedstengninger, og nå som FHI overlege Prebem Aavitsland, mener at pandemien nærmer seg slutten – kan vi virkelig begynne å se på hvordan det har påvirket både oss og bransjen. Jeg jobber selv i butikk har vært med på at butikken jeg jobber i, har måttet stenge ned ved to anledninger og jeg har som følger av dette gått uten jobb i flere måneder.

Da varehandelen stengte ned, måtte butikkene tilpasse seg den nye hverdagen. Nå om dagen har de aller fleste butikker også en nettbutikk, men når alt av salgsinntekt skulle komme fra de digitale salgskanalene – måtte disse optimaliseres for å bedre kundeopplevelsen. Det de fleste gjorde var å innføre mer fleksible returordninger, gratis frakt og ofte også bedre tilbud. Om man handler via nett eller butikk er ofte en personlig preferansesak, så for at alle skulle få gode kundeopplevelser på nettbutikkene måtte disse tiltakene innføres.

Som man også regnet med, så fikk netthandelen i Norge ett boost når butikkene stengte. Tall fra SSB om netthandel gjort med norskebetalingskort fra tidlig 2020 viser at nesten alle bransjer økte andel salg, sett i bort ifra kultur- og transportbransjen.

En annen undersøkelse gjort av Salesforce i 2021 viser at netthandelen i norske nettbutikker har økt med så mye 70% sammenlignet med årene før. Undersøkelsen viser også at folk brukte 19% mer penger per ordre enn tidligere. Salesforce mener på grunnlag av disse tallene av kjøpsatferden til oss nordmenn har blitt endret som følger av pandemisituasjonen vi har vært gjennom – så nå skal jeg gå litt nærmere inn på hvordan dette kan ha skjedd.

Endring av atferd?

Som nevnt tidligere påstår jeg at om man vanligvis handler i butikk eller på nett handler om personlige preferanser. Selv foretrekker jeg å handle det meste over nett, men det finnes fortsatt mange som sverger til god kundeservice og fysiske butikker. Mange regner fysiske butikker som såkalte «synkende skip» og mener at siden netthandel er blitt såpass stort, så er det bare et spørsmål om tid før de fysiske butikkene forsvinner for godt. Men nå som butikkene faktisk har vært stengt og vanene våre har blitt tvunget til å endres – vil folk gå tilbake til gamle handlingsvaner eller har pandemien endret alt?

Under nedstengningen av Norge så var det bare dagligvarehandelen og apoteker som fortsatt kunne holde åpent. Men av frykt for egen helse og smitte var det mange som heller valgte å bestille dagligvarene sine over nett, for å så få det levert på døra – sånn at man slapp å gå ut av huset. Selskaper som Kolonial.no har tjent svært godt på dette under Koronakrisen her i Norge. Spørsmålet er da, er det noe folk kommer til å fortsette med?

Felles for hvordan man opplever digitaliseringen av varehandelen er ofte hvor enkelt det er. Mange kaller det kanskje latskap, men det å bestille noe fra sofaen – for å så få det levert på døra morgenen etter, er jo ufattelig komfortabelt. Det at det er så enkelt er argumentet for at man tror folk kommer til å fortsette med dette, selv etter korona – ifølge senioranalytiker i Danske Bank, Eirik Melle. Han tror at de som allerede handler mye på nett, kommer til å fortsette – men så som folk har fått opplevd de positive sidene med netthandel, vil også de fortsette med det. Men kommer dette til å bety noe for fremtiden til varehandelen og de fysiske butikkene?

Photo by Clay Banks on Unsplash

I kjølvannet av Koronapandemien

Personlig, så mener jeg at behovet for å fysiske butikker ikke kommer til å bli borte. Selv om jeg foretrekker å handle det jeg trenger over nett, så jobber jeg også i en klesbutikk og det er derfor umulig å sammenligne god kundeservice i butikk med det å kjøpe seg en hettegenser på nett. Gode kundeopplevelser er noe som knytter merkevaren til en butikk sammen med kundene og er også det som gjør at folk kommer tilbake.

Men på en annen side, så mener jeg også at fremtiden til varehandelen er i stor grad nettbasert. Det framtiden for varehandelen kommer til å handle om er å finne en god balanse. Som jeg nevnte tidligere så er det svært få fysiske butikker anno 2021 som ikke også har tilhørende nettbutikk. Det å ikke ha det, er noe som kan straffe seg. Man regner med at det meste av salg kan komme til å befinne seg på nett, med det å også ha fysiske lokaler og dyktige arbeidere som fremmer butikken og merkevaren, mener jeg er det som kommer til å prege vare- og detaljhandelen fremover. Men selv om alle kan ha sine meninger og antagelser om fremtiden – så er det fortsatt veldig usikkert hvordan verden kommer til å bli nå som vi sakte men sikkert går tilbake til gamle rutiner.

Kildeliste:

https://www.tv2.no/a/11383338/

https://www.cw.no/artikkel/netthandel/netthandelen-okte-med-70-prosent-forste-kvartal

https://www.ssb.no/varehandel-og-tjenesteyting/artikler-og-publikasjoner/mer-netthandel-mindre-butikkhandel

https://www.ssb.no/varehandel-og-tjenesteyting/artikler-og-publikasjoner/mer-netthandel-med-koronatiltak

https://kantar.no/kantar-tns-innsikt/covid-19-pavirker-forbrukerne—hvordan-tilpasse-merkevaren/

https://blogg.digitroll.no/korona-pandemien-endrer-var-kjopsatferd/

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *