Hvordan har koronakrisen påvirket forbrukeratferden og fremtiden til varehandelen?

Da landet stengte ned som følger av koronapandemien i mars 2020 ble vår hverdag kraftig snudd på hodet. Jobber, skoler og butikker ble stengt ned og mesteparten av befolkningen endte opp med å bli sittende innendørs foran skjermene våre. Dette gjorde at mye av fritiden vår nå ble brukt til å scrolle på nettet når man hadde behov for å handle – men hvordan har egentlig Koronapandemien endret vår kjøpsatferd og hvordan har dette påvirket varehandelen?

Tilpasning og økt netthandel

Da Korona-viruset gjorde inntog i Norge ble hele varehandelen nødt til å stenge ned. Siden det har vi vært igjennom flere gjenåpninger og nedstengninger, og nå som FHI overlege Prebem Aavitsland, mener at pandemien nærmer seg slutten – kan vi virkelig begynne å se på hvordan det har påvirket både oss og bransjen. Jeg jobber selv i butikk har vært med på at butikken jeg jobber i, har måttet stenge ned ved to anledninger og jeg har som følger av dette gått uten jobb i flere måneder.

Da varehandelen stengte ned, måtte butikkene tilpasse seg den nye hverdagen. Nå om dagen har de aller fleste butikker også en nettbutikk, men når alt av salgsinntekt skulle komme fra de digitale salgskanalene – måtte disse optimaliseres for å bedre kundeopplevelsen. Det de fleste gjorde var å innføre mer fleksible returordninger, gratis frakt og ofte også bedre tilbud. Om man handler via nett eller butikk er ofte en personlig preferansesak, så for at alle skulle få gode kundeopplevelser på nettbutikkene måtte disse tiltakene innføres.

Som man også regnet med, så fikk netthandelen i Norge ett boost når butikkene stengte. Tall fra SSB om netthandel gjort med norskebetalingskort fra tidlig 2020 viser at nesten alle bransjer økte andel salg, sett i bort ifra kultur- og transportbransjen.

En annen undersøkelse gjort av Salesforce i 2021 viser at netthandelen i norske nettbutikker har økt med så mye 70% sammenlignet med årene før. Undersøkelsen viser også at folk brukte 19% mer penger per ordre enn tidligere. Salesforce mener på grunnlag av disse tallene av kjøpsatferden til oss nordmenn har blitt endret som følger av pandemisituasjonen vi har vært gjennom – så nå skal jeg gå litt nærmere inn på hvordan dette kan ha skjedd.

Endring av atferd?

Som nevnt tidligere påstår jeg at om man vanligvis handler i butikk eller på nett handler om personlige preferanser. Selv foretrekker jeg å handle det meste over nett, men det finnes fortsatt mange som sverger til god kundeservice og fysiske butikker. Mange regner fysiske butikker som såkalte «synkende skip» og mener at siden netthandel er blitt såpass stort, så er det bare et spørsmål om tid før de fysiske butikkene forsvinner for godt. Men nå som butikkene faktisk har vært stengt og vanene våre har blitt tvunget til å endres – vil folk gå tilbake til gamle handlingsvaner eller har pandemien endret alt?

Under nedstengningen av Norge så var det bare dagligvarehandelen og apoteker som fortsatt kunne holde åpent. Men av frykt for egen helse og smitte var det mange som heller valgte å bestille dagligvarene sine over nett, for å så få det levert på døra – sånn at man slapp å gå ut av huset. Selskaper som Kolonial.no har tjent svært godt på dette under Koronakrisen her i Norge. Spørsmålet er da, er det noe folk kommer til å fortsette med?

Felles for hvordan man opplever digitaliseringen av varehandelen er ofte hvor enkelt det er. Mange kaller det kanskje latskap, men det å bestille noe fra sofaen – for å så få det levert på døra morgenen etter, er jo ufattelig komfortabelt. Det at det er så enkelt er argumentet for at man tror folk kommer til å fortsette med dette, selv etter korona – ifølge senioranalytiker i Danske Bank, Eirik Melle. Han tror at de som allerede handler mye på nett, kommer til å fortsette – men så som folk har fått opplevd de positive sidene med netthandel, vil også de fortsette med det. Men kommer dette til å bety noe for fremtiden til varehandelen og de fysiske butikkene?

Photo by Clay Banks on Unsplash

I kjølvannet av Koronapandemien

Personlig, så mener jeg at behovet for å fysiske butikker ikke kommer til å bli borte. Selv om jeg foretrekker å handle det jeg trenger over nett, så jobber jeg også i en klesbutikk og det er derfor umulig å sammenligne god kundeservice i butikk med det å kjøpe seg en hettegenser på nett. Gode kundeopplevelser er noe som knytter merkevaren til en butikk sammen med kundene og er også det som gjør at folk kommer tilbake.

Men på en annen side, så mener jeg også at fremtiden til varehandelen er i stor grad nettbasert. Det framtiden for varehandelen kommer til å handle om er å finne en god balanse. Som jeg nevnte tidligere så er det svært få fysiske butikker anno 2021 som ikke også har tilhørende nettbutikk. Det å ikke ha det, er noe som kan straffe seg. Man regner med at det meste av salg kan komme til å befinne seg på nett, med det å også ha fysiske lokaler og dyktige arbeidere som fremmer butikken og merkevaren, mener jeg er det som kommer til å prege vare- og detaljhandelen fremover. Men selv om alle kan ha sine meninger og antagelser om fremtiden – så er det fortsatt veldig usikkert hvordan verden kommer til å bli nå som vi sakte men sikkert går tilbake til gamle rutiner.

Kildeliste:

https://www.tv2.no/a/11383338/

https://www.cw.no/artikkel/netthandel/netthandelen-okte-med-70-prosent-forste-kvartal

https://www.ssb.no/varehandel-og-tjenesteyting/artikler-og-publikasjoner/mer-netthandel-mindre-butikkhandel

https://www.ssb.no/varehandel-og-tjenesteyting/artikler-og-publikasjoner/mer-netthandel-med-koronatiltak

https://kantar.no/kantar-tns-innsikt/covid-19-pavirker-forbrukerne—hvordan-tilpasse-merkevaren/

https://blogg.digitroll.no/korona-pandemien-endrer-var-kjopsatferd/

Hvordan komme i gang med Snapchat-annonsering!

Snapchat har i de siste årene gått fra å være en enkel app hvor man sendte bilder til kompisene sine til å bli ett av verdens mest brukte sosiale medium. Snapchat har på denne måten blitt en perfekt plattform for bedrifter å enkelt markedsføre seg til målgruppen sin! I dette innlegget skal jeg derfor forklare hvorfor din bedrift burde bruke Snapchat som markedsføringskanal og forklare enkelt hvordan du kan komme i gang med Snapchat annonsering!

Hvorfor Snapchat?

Snapchat er en bildedelingstjeneste som baserer seg på at man kan sende bilder, videoer og chatte med folk. Bildene man sender til hverandre har begrenset levetid og vil derfor ikke lagres noe sted. Snapchat var i utgangspunket bare dette enkle send/motta tjenesten, men i nyere tid har det vokst til å bli ett av verdens største sosiale medium. Per dags dato kan man finne aviser, bedrifter og kjente influensere som daglig bruker Snapchat til å dele livene sine, prate med fans eller som markedsfører. Men hvorfor skal man egentlig bruke Snapchat til å markedsføre?

Ifølge Ipsos sin analyse om nordmenns sosiale mediebruk, så bruker så mye som 44% av befolkningen Snapchat daglig. Analyse viser også at 64% av befolkningen har opprettet en bruker på Snapchat. Når det gjelder aldersgruppen 18-29 så er det enda flere som bruker Snapchat – 69% har profil og 67% bruker det daglig. På verdensbasis så viser Statista.com at det er rundt 280 millioner mennesker som bruker Snapchat daglig. Alle disse tallene understreker derfor hvor mange mennesker man potensielt kan nå ut til ved å markedsføre seg på Snapchat.

Markedsføring på Snapchat!

Det jeg mener er det som skiller Snapchat fra andre sosiale medier er hvor enkelt det er og hvor stort fokus det er på kreativiteten. Hele konseptet Snapchat er lite basert på tekst og heller på bilde og video – dette er derfor viktig å tenke på når man skal lage innhold for sin bedrift på Snapchat. Man kan for eksempel nevne VG innenfor dette, fordi jeg mener de har mestra dette svært bra. På «Utforsk» siden på Snapchat finner man som oftest VG hvor de deler en kort og presis oppsummering av dagens viktigste nyhetssaker. Det er lite behov for lesing, mye bruk av video og de formulerer seg nøyaktig – noe som gjør at det å få med seg nyhetene går fort og blir mer interessant.

Bildet hentet fra M24

Hvilken kampanjetype passer for din bedrift?

Det finnes mange ulike måter man som bedrift kan markedsføre seg på Snapchat! Her er noen av de forskjellige variantene:

  • Snap Ads
    • Som regel en video som ikke kan vare mer enn 10 sekunder som dukker opp mellom privatpersoner sine stories. Snap Ads inneholder også «sveip opp» funksjon som omdirigerer den som gjør til en annen side – som regel produktsider eller hjemmeside for bedriften.
  • Story Ads
    • Story Ads er for seg som vil vise frem litt flere produkter eller litt lengre reklamer. De kan være så lange som 200 sekunder og vil dukke opp på «utforsk» siden – ved siden av annet innhold som folk følger.
  • AR-linser
    • AR-linser eller «filtre» som mange også kaller det er ulike effekter man kan legge til på bildene sine før man sender de til folk. Ved å lage AR-linser som knyttes opp mot din virksomhet og merkevare vil man potensielt skape høyt engasjement som kan spres hurtig i målgruppen din.
  • Filterannonser
    • Filterannonser en annen kreativ løsning man kan benytte seg av når man vil promotere egen merkevare. Et filter kan man knytte opp mot geografisk plassering og som folk kan legge til bildene man sender til hverandre. Dette har samme spredningspotensial som å lage en AR-linse og må dermed også være underholdene!

5 steg for å komme i gang med Snapchat ads!

Nå som jeg har skrevet litt om hvorfor og hvordan man kan bruke Snapchat til å markedsføre, skal jeg nå forklare litt mer i dybden hvordan man kommer i gang. Jeg skal ta min egen nettbutikk RE-TO som utgangspunkt og forklare litt hvordan man enkelt kan komme i gang med Snapchat annonser!

  1. Det første man gjør er å gå inn på forbuisnesses.snapchat.com og opprette en bedriftskonto, som jeg har gjort her:
  • Etter dette velger du ditt bedriftsnavn og hvor bedriften din holder til. Her velger du også hvilken valuta du skal operere med.
  • Neste steg i prosessen er velge hva du vil oppnå med å markedsføre på Snapchat. For min del vil jeg ha flere brukere inn på nettbutikken min, så derfor velger jeg «Website visits» og linker her også til URL-en min.
  • Deretter kommer til hvordan du velger å designe reklamen din. Her kan du laste opp egne bilder du har tatt i sammenheng med din planlagte markedsføring, men du har også muligheten til å få Snapchat til å laste inn bilder du allerede har brukt på nettsiden – noe som jeg gjorde her.

Her må du også velge en «headline» som skal beskrive hva du reklamerer for og du må også velge hva din CTA skal være. Jeg valgte naturligvis «Shop now» i mitt tilfelle.

  • Det siste steget før du kan publisere reklamekampanjen din er å konfigurere «Delivery». Dette handler om å velge hvilken aldersgruppe du sikter på å treffe med kampanjen, hvilke geografiske områder du vil nå og ditt budsjett for kampanjen.

For min kampanje har jeg valgt å sikte mot alle kjønn i alderen 13-29 år – som vi tidligere har definert som vår målgruppe. Jeg valgte å rette min kampanje bare i Oslo-området, for både norsk og engelsk talende.

Videre velger du hvor mye penger du vil bruke og hvor lenge du vil at kampanjen skal holde på. Her har jeg valgt å bruke 50kr om dagen og la den holde på helt til jeg manuelt stopper den.

Etter å ha konfigurert alt dette vil siden estimere hvor mange jeg potensielt kan håpe på å nå ut til og hvor mange som engasjerer med kampanjen min. Dette baseres på målgruppen og geografisk plassering som jeg nettopp valgte.

Helt til slutt legger du inn betalingsinformasjon og så er du klar til å publisere din første kampanje på Snapchat! Lykke til!

Kildeliste:

https://forbusiness.snapchat.com/

https://www.statista.com/statistics/545967/snapchat-app-dau/

https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q420

https://inevo.no/blogg/snapchat-annonsering/

Caseoppgave om Amnesty!

Denne uken har vi blitt utfordret til å svare på en case oppgave om Amensty International Norge. Oppgaven vi har blitt utdelt handler om å gjennomføre ett hypotetisk jobbintervju ved å svare på en caseoppgave om Amnesty sine digitale kanaler og synlighet. Jeg skal derfor i dette innlegget beskrive hvordan Amnesty fremstår på sine digitale kanaler, hvordan de kan analysere trafikken sin og hvordan synligheten deres er, og mine tanker rundt hva de kan forbedre!

Amnesty og digitale kanaler

Amnesty baserer seg på ideen om at du – uansett hvem du er – kan gjøre en forsjkell. For når vi er mange som står sammen, kan vi endre verden. (Amnesty 2021)

Amnesty International jobber for å belyse og gi oppmerksomhet rundt viktige saker rundt om i verden. Ifølge deres nettsider jobber Amnesty for frihet, likeverd og rettferdighet for alle mennesker. (Amnesty 2021) Dette betyr at deres hovedoppgave er å prøve å forhindre brudd på disse menneskerettighetene rundt om i verden. Jeg mener derfor at Amnesty sine viktigste og mest brukte digitale kanaler er sosiale medier som Instagram og Facebook – i tillegg til nettsiden deres. Måten de benytter seg av disse kanalene er ved å hyppig dele ulike historier om disse bruddene på menneskerettighetene og om hvordan man selv kan bidra til å hjelpe disse ulike sakene. Amnesty er bygd på nettopp dette, at alle kan bidra til å hjelpe en god sak. De er derfor helt avhengige av folk donasjoner og støtte for å kunne hjelpe de som trenger det.

Personlig så bruker jeg Instagram og Facebook relativt mye. Jeg opplever derfor at Amnesty er svært synlige på min feed. De bruker både Instagram og Facebook ads godt, ved at de stadig dukker opp for min del. På denne måten gir de viktig informasjon og oppmerksomhet rundt de viktige sakene de holder på med. Jeg ville nok ikke valgt å søke Amnesty selv, så det at de dukker opp i form av ads vil jeg si er et godt tegn på at de treffer en målgruppe som er aktive på disse digitale kanalene. Men hvor stor sannsynlighet er det da for å at jeg kommer til å bidra når jeg ser denne saken? Dette skal jeg derfor ta for meg når jeg snakker om min definisjon av Amnestys kundereise!

Kundereisen til Amnesty vil jeg si starter når jeg som har sett deres annonse, anerkjenner et problem som jeg vil bidra til å løse. Jeg blir da omdirigert til deres nettside, og kan derfor velge hvordan jeg vil bidra.

Bildet hentet fra Amnesty

Amnesty tilbyr ulike måter man kan bidra, både i form av underskriftkampanjer og donasjoner. Jeg vil basert på dette beskrive hele kundereisen til Amnesty på denne måten:

Kunde blir gjort oppmerksom på sak –> Kunden leter etter informasjon om hvordan man kan bidra –> Kunden bestemmer seg for hvilken sak og hvordan man vil bidra (donere/underskrift) –> Kunden skriver under på en kampanje eller gjør en donasjon til en sak.

Det er på slutten av kundereisen jeg mener Amnesty har forbedringspotensialet. Hvis man donerer penger, så vil i hvert fall jeg se helt konkret hva de pengene går til og hvordan de benyttes for hjelpe den saken, som jeg har valgt å støtte. Dette er ikke noe jeg ser noe sted på nettsiden til Amnesty. Hvis dette hadde blitt visualisert enda tydeligere, så mener jeg at flere vil komme tilbake og donere flere ganger.

Måling og analyse av trafikk

Som nevnt tidligere så er det å skape engasjement og oppmerksomhet rundt viktige saker, noe av det viktigste Amnesty driver med. Ved å gjøre dette skaper det også verdi for både «kunder» og seg selv, i form av at kunden vil føle at man har bidratt til en god sak og Amnesty får underskrifter eller donasjoner. Basert på dette mener jeg at den viktigste digitale målsettingen til Amnesty er å spre oppmerksomhet. Får å nå denne målsettingen må de derfor nå ut til så mange folk som mulig. For å få til dette kan Google Analytics være et verktøy kan hjelpe.

Ved å bruke Google Analytics vil man være i stand til å se hvor mange som besøker din nettside, hvor de kommer fra og hvordan de bruker den – blant annet. Måten jeg mener Amnesty kunne hatt nytte av å bruke Google Analytics er å se hvor mange folk som engasjerer med nettsiden og eventuelt hvor de kommer fra. På denne måten ser de hvor de kan rette fremtidige reklamekampanjer, for at de igjen kan øke engasjementet der de ikke har så mye fra før. På denne måten klarer man å øke antallet folk man når ut til – som vil bidra med nå målsettingen jeg mener de burde ha størst fokus på.

Organisk søk og SEO

Synlighet på nettet er viktig for alle virksomheter, også Amnesty. Jeg skrøt tidligere av hvor synlige Amnesty er i min feed på sosiale medier, men hvor synlige er de i søkemotorer som Google?

Ved å søke på ulike relevante søkeord og saker som er i vinden nå for tiden er jeg i stand til å se hvor høyt oppe Amnesty rangerer, og eventuelt hvor de burde jobbe mer med SEO. Det første jeg søkte på var «menneskerettigheter».

Skjermdump fra Google

Her ser vi at Amnesty rangerer relativt høyt, altså som nummer 5 – men jeg forventet faktisk at de skulle ha gjort det bedre. Videre prøvde jeg andre nøkkelord som «likeverd» og «likestilling» og her dukket ikke Amnesty opp på førstesiden i det hele tatt, noe jeg også hadde forventet.

Videre prøvde jeg også å søke etter ulike saker som jeg vet Amnesty har skrevet mye om, og som de har mange ulike kampanjer om. Jeg søkte opp saker som Pride, Gaza-konflikten eller arrestasjonen av Raman Pratasevitsj – men heller ikke da fikk jeg opp saker fra Amnesty. Det var ikke før jeg søkte opp «nektet abort» at jeg fikk opp saker Amnesty har skrevet. Dette kom som sagt litt uforventet for meg – men det understreker derfor en ting; Amnesty må jobbe mer med SEO!

Skjermdump fra Google

For å lære litt mer i dybden har jeg tidligere skrevet enn innlegg om SEO, som man kan lese her! Men jeg skal nå ta kort for meg et par ting Amnesty kan gjøre å forbedre deres SEO.

Grunnen til at Amnesty ikke rangerer like høyt som andre aktører er nok fordi andre nettsteder får flere lesere. Dette kan Amnesty forbedre ved å hyppigere dele innhold som matcher de ulike nøkkelordene folk søker etter – noe som jeg nettopp gjorde. Ved å optimalisere titlene og META-beskrivelsene vil også Google rangere disse artiklene og sakene høyere opp.

Alt i alt vil jeg rangere Amnesty sin synlighet i organiske søk som ikke så god som jeg forventet, men de rangerer høyt under de aller viktigste sakene. Jeg mener derfor at hvis de hadde jobbet litt mer med SEO, så hadde det skapt mye mer engasjement hos kundene og vil også være med på å skape verdi for både kunder og Amnesty selv!

Kilder:

https://amnesty.no/

Angrepet på Kongressen 6.januar – hvordan ble SoMe tatt i bruk for å koordinere angrepet?

Den 6. januar 2021 ble den amerikanske Kongressbygningen stormet av tilhengere av daværende president Donald Trump. De mente at demokratene hadde «stjålet» presidentvalget fra dem og de forlanget et omvalg. Hele hendelsen fikk global medieoppmerksomhet og den endte med flere hundre skadde og 5 dødsfall. Det sies at sosiale medier var mye av grunnen til demonstrasjonen eskalerte som den gjorde og man har i ettertid også funnet ut hvordan demonstrantene brukte sosiale medier til å koordinere angrepet. Hvordan brukte derfor Trump-tilhengerne SoMe til dette og hvilke konsekvenser fikk det?

Angrepets utgangspunkt

I november 2020 var presidentvalget i USA klart og Joe Biden hadde vunnet. Dette falt naturligvis ikke i god jord hos verken Donald Trump eller tilhengere hans. Både Trump og hans tilhengere følte at valget var rigget og at han var den som egentlig hadde vunnet. Via sosiale medier ble det delt ulike konspirasjonsteorier og «fake news» om hvordan valgmaskinene var blitt tuklet med eller at post-stemmer hadde blitt stjålet fra postbokser og deretter brent. Det virket derimot ikke som om Donald Trump selv ikke ville anerkjenne dette nederlaget og begynte deretter å oppfordre til en protest. Denne protesten skulle finne sted i «The Elipse» i Washington, en park bare et par kilometer fra Kongressbygningen. Denne onsdagen den 6. januar var dagen hvor Kongressen i USA skulle møtes og formelt godkjenne vinneren av valget, så det var dette protesten til Trump skulle prøve å forhindre.

Rundt kl. 12 lokal tid skulle Donald Trump selv holde tale og det var både og etter denne talen at selve angrepet skjedde. Mens Trump holdt sin tale begynte flere og flere av hans tilhengere å marsjere mot Kongressbygningen. Da klokken hadde fylt 14 hadde flere hundre av dem tatt seg inn i selve bygningen. Gjennom hele seansen var Trump og hans støttespillere aktiv på Twitter blant annet og lenge virket det som han ikke hadde noen planer om å bryte inn. Det var ikke før klokken 18 at politiet hadde fått folk ut og fått sikret bygningen. Innen da hadde flere hundre personer blitt skadd, 5 blitt drept og over 400 har blitt arrestert. I etterkant av hendelsen fant amerikanske myndigheter ut at dette ikke var en tilfeldig protest som bare eskalerte, men at det faktisk var planlagt – hvordan?

Bildet hentet fra ABC News

Planlegging via uregulerte sosiale medier

Allerede flere uker før hendelsen sirkulerte det planer om å storme Kongressbygningen på ulike sosiale medier. Demonstrasjonen alene, som i utgangspunktet skulle gå fredfullt for seg var lovlig – i form av at de hadde lovlige tillatelser til å oppholde seg der de gjorde, men hvis man ser på de planene som sirkulerte på mindre mainstream sosiale medier var det lite som tydet på dette. Ved å ta i bruk alternative sosiale medier, som ikke er like regulerte – planla de mer ekstreme Trump-følgerene voldelig demonstrasjoner og de hadde også konkrete planer om å beleire Kongressbygningen hvis de ikke fikk valget omgjort. I ulike nettforumer på sider som TheDonald.win, Parler og Chat tjenesten Telegram konspirerte høyreekstremister og Trump-lojalister lenge om hvilke redskaper de skulle ta i bruk for å kunne ta seg inn i Kongressbygningen så fort som mulig.(Wikipedia,2021) Det fantes naturligvis også tegn på litt mer populære sosiale medier, som Twitter, Reddit og TikTok at et angrep skulle finne sted på denne dagen, men dette var noe som ble raskt tatt ned av mediene selv. Med tanke på at denne planleggingen fant sted på sosiale medier som ofte går under radaren og som også ikke er like regulerte, så kunne Trump-følgerene som sto bak planlegge helt uten at noen kunne gripe inn og forhindre at angrepet fant sted. Men faktumet at angrepet skjedde er ikke bare å skylle på at ingen grep inn før det skjedde. Trump-administrasjonen og Trump selv var meget aktive under hendelsen, her er hvordan han nærmest oppfordret angrepet.

Oppmuntring og fake-news

I forkant av angrepet var Donald Trump svært aktiv på Twitter og oppfordret alle til å møte opp i Washington den 6. januar til det som mange bare trodde skulle være en demonstrasjon for å få valget omgjort. Som nevnt tidligere møtte Donald Trump selv for å holde en tale rundt klokken 12 lokal tid og det var under denne talen at folk begynte å bevege seg retning Kongressen. Etter at Trump var ferdig dro han og teamet sitt tilbake til Det Hvite Hus og fulgte de dramatiske hendelsene derfra. På sosiale medier sirkulerte det ulike videoer av Trump selv som så på hendelsene på TV og det virket ikke akkurat som han var bekymret ut fra de bildene.

I løpet av Trump sin tid som president var det mye snakk om «fake news», både det han hevdet var «fake news» av anklager mot seg selv – men også som noe han var notorisk for å spre. Dette var også noe han har fått kritikk for i kjølvannet av 6. januar angrepet. Trump hevdet blant annet av visepresident Mike Pence hadde makt til å stoppe tellingen av stemmene som skjedde i Kongressen da angrepet skjedde. Han delte tweets om at Mike Pence var nødt til «komme til fornuften» og måtte stoppe tellingen – noe som ville forhindret valget i å gå imot Trump. Problemet var bare dette er ikke noe Pence som visepresident hadde makt til å gjøre. Dette satte jo naturligvis også fyr hos den sinte mobben som i det øyeblikket hadde tatt seg inn i Kongressbygningen hvor Mike Pence og hans familie befant seg. Videobilder fra beleiringen av Kongressen viser Trump-ekstremister som hadde bygget en galge utenfor inngangen, og man kunne også høre folk rope «hvor er Mike Pence?» og «heng Mike Pence!». Pence og resten av Kongressen ble naturligvis evakuert så fort som mulig, men mye tyder på at det kunne ha endt mye verre enn det det faktisk gjorde.

Konsekvenser

I etterkant av hendelsen så fordømte naturligvis Trump volden og mye av det som skjedde den dagen, men kilder nærme han hevder at han virket fornøyd da han så at følgerne hans hadde tatt seg inn i bygningen. Mange har også stilt spørsmål til hvor lang tid det tok før Trump gikk ut på sosiale medier for å be folk stoppe. Det var ikke før rundt klokken 16 den dagen at Trump tweetet:

Skjermdump: Twitter

Da det skjedde han allerede andre politikere og kjente folk gått ut på Twitter og andre sosiale medier for å be om at Trump måtte få en slutt på dette, fordi det var jo bare han folk vil høre på.

Det tok ikke lang tid etter at angrepet på Kongressen før konsekvensene begynte å komme. Donald Trump har i kjølvannet av angrepet blitt permanent utestengt fra både Twitter og Facebook. Twitter, som har vært Trumps mest brukte plattform for å dele sine tanker og meninger med sine følgere – har permanent blokkert profilen hans og slettet alle tweets som han har lagt ut. Trump og hans familie har i ettertid gått ut mot dette og ment at dette er et angrep på ytringsfriheten, og mener også at Twitter har konspirert med hans politiske fiender for å «bringe han til taushet». Folkene bak Twitter mener på en annen side at dette ikke kom ut av det blå. Han ble utestengt noen måneder tidligere da han nektet å fjerne noen tweets og helt siden mai 2020 har Twitter markert mange av tweetsene hans for å innholde feilinformasjon eller «fake news». Denne utestengelsen har høstet variert kritikk og meninger, men den har også vist resultater.

I uken etter angrepet gjorde Zignal Labs en undersøkelse om spredningen av fake news om valget i USA. Det viste seg at etter Trump ble utestengt fra de større sosiale mediene så sank rapportert feilinformasjon om valget med 73%! Det naturligvis hende at utestengelsene av Trump ikke har fullt ansvar for at dette skjedde, men mye tyder på at det hadde mye å si. Andre grunner kan være at folk rett og slett mistet troen på å få valget omgjort etter at Kongressen godkjente Joe Biden sin seier, ifølge VOX. Artikkelen til VOX forklarer også videre om at hashtags som støttet angrepet på Kongressen som #FightforTrump, #HoldtheLine og #MarchforTrump også sank med 95% etter utestengelsen til Trump.

Bilde hentet fra ABC News

Angrepet på Kongressen den 6. januar 2021 var en hendelse, som til de grader var høyt påvirket av makten til sosiale medier. Den var planlagt av konservative Trump-lojalister på SoMe kanaler som ofte går under radaren på folk flest. Den eskalerte i form av Trump selv oppfordret folk til å marsjere mot Kongressen, og det var også han som måtte betale prisen. Dette både i form av utestengelse fra de største kanalene og hans tap i valgkampen mot Joe Biden. Hele denne hendelsen viser et bilde av hvor stor handlingsmakt sosiale medier kan gi oss. Den viser at sosiale medier ikke bare er et hyggelig sted hvor man kan prate med kompiser rundt om i verden, men at det også et sted hvor man kan engasjere tusenvis av mennesker til å begå hatkriminalitet og lovløshet. Nå i kjølvannet av Kongressangrepet er det mange som stiller seg spørsmålet: Er dette noe som kan skje igjen? Og nå som vi vet hvor fort det kan gå, hva bli konsekvensene neste gang?

Kilder:

s

https://www.nrk.no/urix/donald-trump-er-permanent-utestengt-fra-twitter-1.15319920

https://www.nrk.no/urix/store-kritisk-til-at-twitter-sletter-trump-1.15320122

https://www.vox.com/2021/1/16/22234971/trump-twitter-facebook-social-media-ban-election-misinformation-zignal

https://www.nrk.no/urix/slik-mobiliserte-trump-sine-tilhengere-for-opptoyene-1.15317769

https://en.wikipedia.org/wiki/2021_storming_of_the_United_States_Capitol#Planning_of_January_6_events

https://www.businessinsider.com/plans-to-storm-the-capitol-circulated-on-social-media-2021-1?r=US&IR=T

4 tips til hvordan SEO kan gi din blogg flere lesere!

Når vi skriver blogg vil vi naturligvis at folk skal lese den. Men det å skaffe lesere er lettere sagt enn gjort. Det hjelper å dele det du skriver via dine egne kanaler, men hvis du skal ta bloggen din til det neste steget vil du at den skal dukke opp i organiske søk på Google eller andre søkemotorer. Og det er her søkemotoroptimalisering kommer inn som en av de viktigste virkemidlene til en gjennomført og populær blogg, og derfor skal jeg nå dele noen av mine tips til å få din blogg eller hjemmeside søkemotor-optimalisert!

Hva er SEO?

SEO eller søkemotoroptimalisering er det å strategisk tilpasse innholdet på nettsiden din for å gjøre den mer relevant i søkemotorer som Google for eksempel. Ved å tilpasse innholdet på nettsiden vil man gjøre at den kan dukke opp i organiske søk, altså ved at folk søker etter ulike nøkkelord. SEO kan derfor bidra til at folk som søker etter nøkkelord som du tar i bruk på din nettside, ender opp med å finne det de leter etter på din blogg – og dermed vil du få et mer relevant publikum på din blogg.

  1. Titteloptimalisering

Når du begynner med innlegget ditt til bloggen vet du naturligvis hva det skal handle om, og da er det også viktig å danne et bilde av hvilke nøkkelord som du kan flette inn i titler du benytter deg av. Disse nøkkelordene burde vært ord som folk kan lett finne på å søke opp, og som kan bidra til at ditt innlegg blir regnet som relevant av søkemotoren. Disse nøkkelordene kan også være nyttig å innlemme i ulike brødtekster gjennom teksten, fordi da forstår søkemotoren hva teksten handler om og kan dermed koble den opp mot relevante søk.2

2. Bildeoptimalisering

Et hvert engasjerende blogginnlegg inneholder bilder. Dette kan være for å visuelt underbygge det du skriver om, eller gjøre innlegget mer motiverende å lese igjennom. Men det ikke mange tenker på når de skriver blogg er at riktig bruk av bilder, kan bidra til SEO – og gjøre at den dukker opp i bildesøk i søkemotorer.

Når du legger inn bilder i ditt innlegg kan det være nyttig å legge til en beskrivelse av hva bildet viser. Det kan også være nyttig å bruke ulike nøkkelord om hva innlegget handler om her også. På denne måten kan innlegget ditt dukke opp i bildesøket, som videre kan linke til nettsiden din.

Formatet og størrelsen på bildene er også noe å tenke over når du bruker dem i ett innlegg, ved at for store bilder kan gjøre nettsiden tregere. JPG-bilder er ofte noe som gir best kvalitet i vanlig bildebruk og hvis kvaliteten på bildene er dårlige vil søkemotorene plukke opp på dette og heller prioritere innlegg med bedre kvalitet.

Photo by NeONBRAND on Unsplash

3. Innhold

Denne våren har vi som nevnt i tidligere blogginnlegg blitt terpet på hvordan man skriver gode blogginnlegg, og noe av det mest essensielle vi har lært er det å finne den riktige balansen mellom for lange og for korte innlegg. For lange innlegg kan ofte bli kjedelige og slitsomme for leseren, og for korte innlegg kan virke dårlige gjennomført og lite informative. Dette er også noe å tenke på når man søkemotoroptimaliserer nettsiden sin.

Man regner som regel ett innlegg på 1000 ord, pluss minus – som et kvalitetsinnlegg. Dette både med tanke på informasjon og SEO. Ved å ha denne lengden på innlegget vil dette rangere bedre på ulike søkemotorer.

Riktig bruk av kilder er også viktig når det kommer til SEO. Ved å for eksempel linke til kilder du har tatt i bruk ved hjelp av hyperlink – vil dette koble din side sammen med de kildene du bruker og dermed gi deg bedre SEO.

4. META-beskrivelse

Meta beskrivelsen er det korte avsnittet under nøkkelordene du har søkt på i en søkemotor. Dette skal fortelle om hva nettsiden handler om, og hvis du klarer å effektivisere denne beskrivelsen vil det bidra til at flere vil trykke på din nettside. Dette avsnittet har en maksgrense på 155 tegn, så du vil naturligvis prøve å holde deg innenfor dette antallet. Videre er det også viktig at META-beskrivelsen inneholder relevante nøkkelord, sånn at de som søker etter dem kan forsikre seg om at de vil finne det de søker etter i ditt innlegg.

Bildet hentet fra RED Performance.no

Dette var bare noen få ting du kan gjøre for å hjelpe din blogg få flere engasjerte brukere. Det finnes fortsatt mange andre ting som du kan gjøre for søkemotoroptimalisere din blogg! Ved å legge inn litt ekstra tanker om titler du bruker, nøkkelord, bildebruk, innhold og en god META-beskrivelse vil din blogg automatisk ligge bedre enn til å dukke opp i søk på søkemotorer som Google eller Yahoo. Så dette var derfor mine tips om hvordan SEO kan gi din nettside mer treff, lykke til!

Kilder:

https://nettrafikk.no/sokemotoroptimalisering/sokemotoroptimaliseringtips/?fbclid=IwAR1n0tYPkH91KswfPS-N6rWpTMUToiboo9f2cdPP6U46H_AYG4gI4gBmcu8

https://synlighet.no/blogg/hva-er-seo/

https://www.avidlyagency.com/no/innsikt-inspirasjon/blogg/tips-for-sokemotoroptimaliserer-av-blogg

Hvorfor du burde bruke SoMe til markedsføring i 2021

Når man har startet en ny virksomhet kan det være forvirrende å bestemme seg for hvordan man skal markedsføre seg best mulig. Antallet digitale markedsføringskanaler kan ofte virke overveldende og avanserte. Jeg skal derfor i dette blogginnlegget analysere noen ulike digitale markedsføringskanaler og gi min anbefaling på hvilke du som ny oppstartet virksomhet i Norge kan dra nytte av å bruke!

I 2020 gjorde IPSOS en analyse av nordmenns bruk av sosiale medier. I denne analysen fant de ut hvor stor andel av det norske folk som brukte de ulike sosiale medieplattformene og hvor mange av dem som brukte dem daglig, blant annet. Analysen viste at det var Facebook/Messenger, Snapchat og Instagram som ble brukt mest av nordmenn anno 2020. Statistikken viste at:

  • 67% av befolkningen bruker Facebook daglig
  • 44% av befolkningen bruker Snapchat daglig
  • 36% av befolkningen bruker Instagram daglig
IPSOS SOME TRACKER Q4`20

Så når man ser på disse tallene fra Ipsos så kan man begynne å forstå hvor mye potensiale som befinner seg på de ulike sosiale mediene. Jeg skal nå derfor gå litt mer i dybden på de jeg mener er de viktigste plattformene man som ny-etablert i Norge, burde fokusere på; Facebook og Instagram.

Facebook annonsering

Analysen til Ipsos over bruk av sosiale medier i Norge viser at 83% av befolkningen har profil på Facebook. I aldersgruppen 18-29 ser man at 76% har profil og i aldersgruppen 60+ har over 80% av befolkningen registrert profil. Med disse tallene tatt til betraktning ser man at man kan være i stand til å nå ut til veldig mange ulike alders- og målgrupper via Facebook.

Men når man skal markedsføre seg som en liten bedrift, er man avhengig av at markedsføringen treffer det riktige publikumet. Ved å bruke annonsering på Facebook, vil man ta i bruk persondataen som ligger på profilene folk har opprettet på Facebook. Dette gjør at markedsføring på Facebook er ekstremt treffsikkert og vil bidra til at du treffer akkurat den målgruppen du håper på å treffe. Facebook annonsering gjør at ads for dine produkter vil dukke opp hos folk som er interessert i eller trykker mye på lignende produkter.

Som en liten virksomhet har man ikke nødvendigvis like mye penger som andre store aktører til å drive med markedsføring. Men dette betyr ikke at Facebook annonsering er bare for de med mye penger. Ved hjelp av kampanjestyringen til Facebook, kan man sette en maksgrense på hvor mye man vil annonsere for. Dette bidrar til at du enklere kan prioritere hvor du vil bruke mer penger, når det kommer til markedsføring.

Dette er derfor noen av grunnene til at jeg mener Facebook annonsering er noe av det viktigste du burde prioritere når du nettopp har startet virksomhet i Norge. Med tanke på at såpass stor andel av befolkningen er å finne på Facebook, vil det være lett å nå ut til mange ulike målgrupper. Kampanjestyringen og treffsikkerheten er også andre ting som bidrar til at markedsføring på Facebook er givende for både små og store bedrifter.

Men jeg mener at hvis du vil nå et yngre publikum så må du også få tatt i bruk Instagram som markedsføringskanal. Her skal vise noen grunner til hvorfor.

Instagram

Når vi nylig lanserte vår nettbutikk RE-TO, brukte vi så å si bare Instagram til å markedsføre oss digitalt. Dette var fordi vi definerte vår målgruppe som miljøengasjerte, unge voksne i aldersgruppen 18-29. Vi valgte å fokusere mye på Instagram fordi vi mente at det var på denne plattformen at vår målgruppe brukte mest tid. Det skal sies at vi ikke hadde så tall på det, men vi baserte det på egne erfaringer om vår egen kjøpeatferd. Personlig så bruker jeg Instagram mye mer enn noen andre sosiale medier. Og når det gjelder min personlige kjøpeatferd er den også sterkt påvirket av min bruk av Instagram – så derfor var det naturlig for oss som en liten bedrift å fokusere på dette.

Ipsos-analysen fra 2020 viser at omtrent 60% av Norges befolkning har profil på Instagram, særlig aldersgruppen 18-29. Analysen viser også at de aller fleste av disse er daglige brukere av Instagram.

Markedsføring på Instagram er mye knyttet opp mot det å bli kjent med en merkevare. Ifølge statistikk Instagram viser til på sine egne nettsider viser det det seg at:

  • 90% av folk på Instagram følger en bedrift
  • 2/3 av folkene som ble spurt, sier at Instagram gjør det mulig å samhandle med merker.
  • 50% er mer interessert i et merke når de annonserer for det på Instagram.

(https://business.instagram.com/)

(https://business.instagram.com/)

(https://business.instagram.com/)

Når vi lanserte vår nettbutikk hadde vi inntrykk av at hvis man lager en fresh og stilren Instagram-profil og postet innlegg og stories jevnlig vil man få mer oppmerksomhet og treff. Vi begynte derfor å legge ut bilder, med en gjennomgående stil som matchet med farger og bilder vi hadde på selve nettbutikken. Ved å poste stories og bilder hyppig i løpet av en periode klarte vi å få flere følgere enn hva vi først hadde antatt. Vi fikk tilbakemeldinger fra både kjente og ukjente at det de likte var det vi delte, samsvarte med merkevaren vi prøvde å bygge opp. Ved at man ofte får opp stories og bilder fra merkevarer du følger og interesserer deg for – vil man få ett mye bedre inntrykk av bedriften og dermed styrke mitt kundeforhold til dette merket. 

Alt dette er bare noen av mine personlige erfaringer med markedsføring på Instagram, og ulike grunner til det er plattformen jeg vil anbefale for nye bedrifter i Norge. Ved å være tett opp mot målgruppene man sikter mot, vil man styrke kundeforholdet til dem og også bidra til å styrke egen merkevare.

Min anbefaling

Så for å konkludere så er det veldig mange ulike måte du kan markedsføre deg digitalt i 2021. Basert på tall fra Ipsos om SoMe-bruk i Norge, vil jeg derfor anbefale Facebook og Instagram som de digitale markedsføringskanalene man som nyoppstartet bedrift i Norge burde bruke. Jeg mener at Facebook bidrar til at du kan treffsikkert nå ut til veldig mange mennesker ved å bruk i Facebook-marketing verktøyene. Dette vil gjøre at du vil dukke opp i feeden til akkurat de målgruppene du vil selge produktene dine til. Instagram vil også gjøre at du når ut til mange, men det vil i tillegg bidra til å du styrker din egen merkevare og kundeforholdene dine. Dette var derfor mine refleksjoner rundt digitale markedsføringskanaler, gjerne gi meg litt feedback om hva du mener om dette! Lykke til med markedsføringen!

Kilder brukt:

https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q420

https://business.instagram.com/

Hvorfor annonsere på Facebook?

Analyser informasjonen! – Hvordan koble sammen Google Analytics med Shopify-butikk

Dette semesteret har vi blitt hardt skolert i bruken av Google Analytics og om hvorfor man burde da i bruk dette gratis-verktøyet fra Google. Google Analytics har blitt implementert på både min personlige blogg og på nettbutikken vi nylig lanserte. Så derfor skal jeg i dette blogginnlegget skrive litt om hvorfor jeg mener at man burde ta i bruk Google Analytics og en kort how-to guide om hvordan man enkelt implementerer det på en Shopify-nettbutikk.

Hvorfor Google Analytics?

Når du setter opp en nettbutikk er det viktig å finne ut hvor mye engasjement det er rundt siden din. Dette er for å finne ut om markedsføring du driver med faktisk fungerer, og for ha konkrete bevis på at folk sjekker ut nettsiden din. Google Analytics kan derfor bidra med akkurat dette!

Det vi gjorde var at vi målte generell trafikk på nettsiden. På denne måten kunne vi se hvor mange brukere som var innom nettsiden, hvor mange live-brukere som var innom nettsiden og litt annen informasjon om hvor brukerene kom fra. Ved hjelp av denne informasjonen kunne vi se hvilke produkter som ble mest besøkt og hvor mange som var inne samtidig.

All denne generelle informasjonen tolket vi i retrospekt når vi reflekterte rundt nettsiden vår, og vi fant ut at bruken av Google Analytics var gull verdt. Men for mange, inkludert meg selv i starten – kan Google Analytics virke overvelmende og uforståelig. Men sannheten er at det å koble Analytics opp mot en Shopify-nettbutikk tar under 10 minutter, hvis du vet hvordan du gjør det. Så derfor skal jeg nå forklare hvordan jeg gjorde det!

Hvordan koble sammen shopify og analytics!

Det første steget når man skal koble sammen din shopify nettbutikk og Google Analytics er naturligvis å opprette en Google-bruker hvis du ikke har det fra før av. Deretter går til analytics.google.com og velger “Begynn å måle” knappen.

Skjermdump: Google Analytics

Etter det kommer du til der hvor du skal velge kontokonfigurering, områdekonfigurering og info om din bedrift. Her velger du som oftest navnet på bedriften eller nettsiden du skal måle, hvilken tidssone og valuta du skal operere med, og litt info om din bedriftsstørrelse og hva du planlegger å måle med Google Analytics.

Nå som du har opprettet din Google Analytics konto, så må du også konfigurere en datastrøm. Dette gjør man for at kontoen skal faktisk kunne måle din nettside. For å gjøre dette trykker du på den plattformen du skal koble Google Analytics sammen med – altså nettside når du skal koble den sammen med Shopify.

Skjermdump: Google Analytics

Her skriver du inn URL-en til din nettsiden og velger navnet på den. Med det så har du laget selve datastrømmen din, men du har enda ikke koblet den sammen med nettbutikken din. For å gjøre det må du bla ned på datastrøm-informasjonssiden og finne der det står “Den globale nettstedtaggen (gtag.js)”

Skjermdump: Google Analytics

Du skal etter det kopiere denne taggen, for å deretter lime den inn i koden på din Shopify-nettbutikken din. Dette kan virke skummelt, spesielt hvis du kan bortimot ingenting om koding – men selv for en amatør er dette veldig enkelt!

Du må derfor gå til admin-siden på din Shopify butikk og velge “Temaer” under “Nettbutikk”-fanen.

Skjermdump: Shopify

For å legge til Google Analytics taggen, må du ha tilgang til koden som nettbutikken din består av. For å komme seg dit går du under “Handlinger” på temasiden din og velger “Rediger kode”.

Skjermdump: Shopify

Nå er du inne på koden til din nettsiden, og her velger du fanen “theme.liquid”. Det er her du skal lime inn g-tagen fra Google Analytics. På den tredje kodelinjen står det <head>. Det letteste her er og åpne opp litt plass til den nye g-tagen din ved å presse enter 3 ganger, for å så lime inn g-tagen du kopierte fra Google Analytics inn på den 4. kodelinjen. Husk å lagre! Du har nå koblet sammen Google Analytics med din Shopify nettbutikk!

Skjermdump: Shopify

Når dette har blitt gjort riktig kan du begynne å måle trafikk på din nettside. Du må bare gå til startsiden på din Google Analytics konto, og deretter velge den datastrømmen du har koblet sammen med Shopify. Da vil all trafikk og informasjon om din nettside dukke opp nedover siden, og du kan derfor lese av all informasjonen du lurer på om din nettsiden! Når du i tillegg har live-brukere kan du også se hvilke produkter de ulike er inne og ser på!

Skjermdump: Google Analytics

Skjermdump: Google Analytics
Skjermdump: Google Analytics
Skjermdump: Google Analytics

Som du kan se, er det veldig for gjort å koble sammen Shopify og Google Analytics. Så hvis du bare følger disse enkle stegene vil det ikke ta deg så lang tid som mange tror det gjør. Du vil få så ekstremt mye mer kontroll på din nettside hvis du klarer å lese av informasjonen som Google Analytics gir deg, og på denne måten vil ha alle virkemidlene til å kunne optimalisere din nettside!

Lykke til!

Refleksjon rundt etablering av RE-TO nettbutikk!

Da vi endelig kom i gang med faget Digital Markedsføring og jeg hadde fått opp bloggen min skrev jeg ett innlegg den 24. mars, der jeg skrev litt om mine forventinger rundt denne oppgaven. På det tidspunktet hadde vi fått opprettet gruppe, men vi visste enda ikke hva vi skulle selge.  Jeg hadde relativt høye forventinger rundt denne oppgaven, med tanke på at jeg er veldig glad i å jobbe med såpass praktiske prosjekter som dette har vært. Forventningene rundt det å jobbe med den gruppen jeg har gjort var også ganske høye, fordi det hadde vi gjort på et tidligere prosjekt dette semesteret og vi fant fort ut at dette funket veldig bra.

Det tok ikke lang tid etter dette første blogginnlegget før vi fant ut hva vårt konsept skulle være. Alle på gruppa er relativt opptatt av mote og klær, i tillegg til at vi også har et stort fokus på bærekraftige produkter. Vi fant derfor ut av vi skulle selge håndsydde handlenett og andre produkter. Disse produktene skulle være produsert av gamle, brukte klær og reststoff som ellers ville endt opp med å bli kastet. Flere på gruppa syr på fritiden og dette gjorde det mulig for oss å levere produkter med høy kvalitet. Vi tenkte at ved å lage fysiske produkter så lærer vi mest mulig, ikke bare ved at vi produserer alt selv, men vi håndterer også varebeholdningen og sender ut produktene selv.

Hentet fra re-to.com

For at oppgaven skulle løses så effektivt som mulig ble vi enige om litt mild arbeidsfordeling. Jeg tok på meg hovedansvar for å sette opp selve nettsiden, mens de som hadde erfaring med å sy på fritiden sto for det meste av produksjonen. De andre på gruppa sto for markedsføringen gjennom sosiale medier og skriving på selve oppgaven/manus til lanseringsvideo. Denne arbeidsfordelingen ble mer eller mindre naturlig fordelt, basert på ulike styrker vi hadde på gruppa. Men selv om alle hadde sine ansvarsområder, ble som regel alt av arbeidet gjort mens vi satt sammen i team. På denne måten klarte vi gjøre arbeidsfordelingen flytende og dermed fikk alle bidra i alle de ulike fasene av oppgaven.

Det tok naturligvis litt tid før vi kunne møtes fysisk som en gruppe, med tanke på alle restriksjonene som er i Oslo. Dette var litt frustrerende i starten, men vi kom oss greit gjennom det ved å jevnlig prate sammen over Messenger og Skype. I starten jobbet vi mest med å gå igjennom klesskap og prate med folk om de hadde noen klær eller stoff vi kunne bruke til produksjon. Deretter begynte de som kunne sy å jobbe med produksjon av produktene. Etter hvert som vi fikk produsert flere og flere produkter møttes vi en dag for å begynne å ta bilder til nettsiden og til sosiale medier.

Hentet fra re-to.com

I uken før lansering fullførte vi alle produktene og tok resten av bildene som vi skulle bruke. Denne uken ble mye brukt til finpussing av nettsiden og mer aggressiv markedsføring, hovedsakelig gjennom Instagram. Vi brukte også mye av denne uken til finne ut av logistikk som leveringsdetaljer og hvordan vi skulle takle utsendinger av produktene. Vi har valgt å gjøre det så enkelt som mulig, ved at en av oss holder på alle produktene, en annen får inn bestillingene – og deretter møtes vi hele gruppa og pakker/sender. Leveransene sender vi gjennom posten, med mindre vi har gjort andre avtaler med kunder som vil plukke opp produktene selv.

Vi lanserte nettbutikken vår www.re-to.com den 10. mai klokken 17:00. Vi hadde i utgangspunkt planlagt å lansere noen dager før, men alt fra produksjon til bygging av nettsiden tok litt mer tid enn hva vi trodde. Lanseringen gikk over all forventning og vi solgte ut over halvparten av hele varesortimentet vårt den første timen. I løpet av de to første dagene med åpen nettbutikk hadde vi over 320 besøkende på nettsiden vår – dette klarte vi ved å hyppig oppfordre folk over sosiale medier. Vi brukte dagen etter lanseringen på å forberede, pakke og sende ut de bestillingene vi hadde fått inn, for at produktene skulle komme fram til kundene så fort som mulig.

Dette semesteret har vi fått god kontroll over hvordan man tar i bruk OKR-målsetting. Dette er også noe vi hadde i oppgave å gjøre før vi skulle lansere nettbutikken vår. Det er derfor ekstra gøy å se på hvilke OKR-mål vi hadde satt oss tidlig i prosessen og sammenligne de med hvordan det faktisk gikk etter å ha lansert. Den første objectiven vi leverte var:

OBJECTIVE: Bygge en nettbutikk som en brukervennlig. Opprette en attraktiv Instagram som driver kunder til nettbutikken vår. Selge 50 produkter innen 12. mai.

Vi som gruppe ble tidlig inspirerte av andre Instagram profiler som vi følte så estetisk bra ut og bestemte oss å finne en tydelig stil som vi skulle holde oss til når vi oppdaterte følgerene våre. Dette kan man se på vår Instagram-profil: @reto.c0m.

Når det gjelder nettbutikken vår føler jeg vi klarte å matche estetikken og stilen på bildene vi tok og fargene vi tok i bruk, med Instagram-profilen. Vi prøvde å gjøre selve nettsiden så oversiktlig som mulig og jeg føler vi klarte å holde oss til OKR-målet vårt, som var å bygge en brukervennlig nettbutikk.  

Hentet fra re-to.com

Det siste objectiven vår var å selge 50 produkter innen 12. mai. Dette klarte vi dermed ikke, når vi i skrivende stund bare har solgt 8 produkter. Nå skal det sies at vi valgte å bare selge totalt 14 ulike produkter, så vi var forberedte på at dette var et mål vi ikke klarte å nå. Men mål som dette motiverte oss mye gjennom hele prosessen og gjorde vi hele tiden hadde noe å strekke oss etter.

Etter å ha gjennomført denne oppgaven sitter jeg igjen med svært positive følelser og mye mer læringsutbytte enn hva jeg så for meg. Jeg syntes det å sette opp en nettbutikk var mye mer givende enn hva jeg hadde forestilt meg. Alt fra å sette opp butikken til å få inn bestillinger og deretter sende de var virkelig underholdene for meg og gruppa. Det jeg sitter mest igjen med er hvor mye jeg har lært om å bygge nettbutikken gjennom Shopify. Det tok noen dager før jeg ble kjent med alle de ulike verktøyene på nettsiden, men når det først satt, kunne jeg slippe kreativiteten løs og virkelig sette opp en nettside som jeg stolt viser fram til folk rundt meg. Jeg har også lært hvor stor kraft sosiale medier kan ha på det å drive en nettbutikk. Jeg visste jo naturligvis fra før at det var viktig å dele det man driver med på sosiale medier, men når jeg faktisk gjorde det i praksis ser jeg hvor mange av venner og bekjente som følger og støtter oppgaven vår.

Andre viktige ting jeg har lært meg gjennom denne oppgaven er hvordan jeg og gruppen taklet det å stå for produksjon, markedsføring, logistikk og varelevering i en ellers krevende hverdag under en pandemi. Jeg syntes samarbeidet vårt i denne team-oppgaven har fungert utmerket. Vi klarte å dele opp ulike faser av oppgaven sånn at vi klarte å gjennomføre den etter beste evne, men måten vi alle bidro i de ulike fasene gjorde at resultatet ble noe som vi alle kan ha eierskap til og føle seg stolte av å ha produsert. Med det kan jeg ikke gjøre annet enn å skryte av kommunikasjonen og samholdet vi har hatt i gruppa. Alt i alt er jeg storfornøyd med hvordan vi klarte å gjennomføre denne oppgaven. Selv om vi var flere på gruppa enn hva foreleserne i utgangspunktet anbefalte, så syntes det fungerte veldig bra med denne gruppestørrelsen. Dette gjorde at vi hadde flere syn på ting, og ulike personligheter man kunne sparre med og dele ideer. Det å sette opp nettbutikk overgikk alle mine forventinger og jeg har lært mye om hvordan man setter den opp fra A-Å. Jeg trodde også at nettbutikken vår bare kom til å bli brukt gjennom denne eksamensperioden, men etter å ha gjennomført lanseringen og fått masse positive tilbakemeldinger – kommer vi nok til å holde på videre fremover. Våre sosiale medier får flere og flere følgere og jeg får mye positive tilbakemeldinger fra venner. Så nå merker jeg at jeg er glad vi fikk denne typen oppgave og den var midt i blinken for hvordan jeg lærer best. Jeg merker også at jeg er veldig positiv til fremtiden og gleder meg til å fortsette å jobbe med denne nettbutikken!

Hvordan bygge merkevare fra bunnen?

Denne uken ble vi utfordret til å finne et blogginnlegg som vi skal oversette og forbedre. Jeg har valgt å ta for meg blogginnlegget “How to build a brand from nothing” av Hiten Shah. Innholdet i dette innlegget er derfor ikke skrevet av meg, men oversettelsen og noen få endringer har jeg gjort.

I løpet av Leo Widrich sine første måneder som med-grunnlegger for Buffer skrev han to til tre gjesteblogginnlegg hver eneste dag. Han begynte i selskapet i Januar 2011 og innen April hadde han fått dem omtalt i over 100 blogger. Innen 9 måneder hadde selskapet skaffet seg over 100 tusen brukere.

Folk kaller det Leo gjorde for “content marketing”, “customer acqusition” og mente han holdt med prosjekter som ikke er i stand til å skalere. Men det de fleste har gått glipp av i denne historien om Leo Widrich er at han klarte å gjøre Buffer til en solid merkevare på bare 9 korte måneder!

Viktigheten av merkevaren

You build a brand when youve carved out a piece of peoples brains

I begynnelsesstadiet betyr merkevarebygging at du får direkte og ikke-tilskrevet traffik til nettsiden din. Dette betyr altså at folk besøker din nettsiden, bare på grunnlag av at du har gjort inntrykk og fått deg plass i hodet til folk. På sikt betyr dette at merkevaren din kommer til å spre seg. Fordi hvis folk har din merkevare i hodet, betyr jo det at de tenker på det og hvis de tenker på det – så kommer de også til å snakke om det. På denne måten vil også folk fortelle vennene sine om det og så er man igang.

Og derfor er det viktig å definere to ting som er viktig å ha for å bygge merkevaren sin fra bunnen av: nymotenshet og repetisjon.

Nymotenshet

Nymotensehet eller “novelty” blir definert av Hiten Shah som:

“kvaliteten av å være ny, original eller uvanlig”

Siden 1999 har 37signals – selskapet bak Basecamp, blogget om hva de driver med, hvorfor de gjør det og hvilke tanker de har rundt bygging av egen merkevare. Når de begynte med dette var dette noe svært få andre drev med, og på grunn av dette ble de sett på som ett eksempel på hvordan man styrket merkevaren sin ved hjelp av å dele informasjon, kunnskap og erfaringer man har tatt til seg i denne prossessen.

Videre forteller Shah hvordan han vil definere nymotensheten rundt sitt eget selskap KISSmetrics:

We would share anyone and everyones marketing analytics content, as long as it was high-quality and genuinely useful.

De definerte sitt merkevare ved å være hjelpsomme og på grunn av dette ble deres Twitter-bruker det stedet markedsførere gikk for å lære seg analytics. Og etterhvert som tiden gikk fikk brukeren godt over 200 000 følgere, alle organiske – uten å bruke en eneste dollar.

Men når man snakker om å bygge opp sin merkevare fra bunnen av er man ikke utelukkende avhengig av denne bruken av nymotenskap, men også repetisjon.

Repetisjon

Det å skaffe seg plass i forbrukerenes hoder som jeg nevnte tidligere krever at din merkevare gjør inntrykk gang etter gang – med andre ord, du trenger repetisjon.

Her kommer bruken av innholdet i såkalt “content marketing”. Dette kan være alt fra en tweet, en facebook post eller en blogg. Alt som kan produseres gang etter gang og sendes ut til målgrupper og forbrukere kan man kalle for innhold.

Viktigheten av innhold er at den kan skaleres, på flere forskjellige måter. Både i form av de utallige forskjellige menneskene som kan nås og alle måtene innholdet kan produseres og distribueres. Skaleringen er det som skaper repetisjonen, som til slutt også skaper merkevaren.

Når Leo Widrich snakker om sin bloggestrategi hos Buffer, legger han stor fokus på hvor viktig det er å velge kvantitet over kvalitet. Ved å snevre inn fokuset på blogginnleggene sine på hvordan man gjør det bra på Twitter – klarte han å gjøre Buffer til en ledende autoritet når det gjelder nettopp dette. Dette klarte han ved å pumpe ut godt over 150 blogginnlegg og dermed konstant repetere denne prosessen som hjalp til med å bygge merkevaren.

Andre eksempler der repetisjon bygger merkevaren er hos AdEspresso. Der har alle medlemmene i teamet bilde av seg selv mens de drikker en kopp kaffe. Disse bildene blir brukt i over alle de ulike sosiale mediene. Med-grunnleggeren av selskapet Armando Biondi sier at dette bidrar i å bygge merkevaren og selvtillit i selskapet og han mener også at det har bidratt til selskapets økonomiske vekst.

Bilde lånt fra hitenism.com

Hos selskapet ReadMe har de plassert en ugle, som er maskoten til selskapet – over hele nettsiden. De bruker den også i kampanjer på sosiale medier, når de kommuniserer med kunder og de har fysisk plassert den på kontorene også. Grunnleggeren av selskapet, Greg Koberger mener at denne formen for repetisjon betyr at kundene gjenkjenner selskapet med en gang de ser denne uglen.

Bilde lånt fra hitenism.com

Merkevarebygging fra bunnen av starter med deg selv

Når du starter fra bunnen av, så er det deg selv som den beste merkevaren du kan bygge for ditt selskap. Det var dette som inspirerte folk som Jason Fried, Neil Patel og Leo Widrich til å bygge opp sine personlige og selskapene sines merkevare fra bunnen av.

  • Nymotenskapen til selskapet er ofte basert på hva som inspirerte deg når du grunnla selskapet.
  • I startfasen vil repetisjon være enkelt fordi man kan ta i bruk deg selv og din egne historie. Folk flest liker å høre på slike historier og om hvorfor du startet med det du driver med.

Hvis du klarer å gjøre dette vil du være i stand til å bygge en kollektiv følgerskare rundt deg og du vil ende opp med å skaffe plass i forbrukernes hoder. Og når du fortsetter med nymotenskap og repetisjon vil du få større og større plass.

Før du vet ordet av det vil folk tenke ubevisst om deg og ditt selskap. Og fordi de tenker på det, vil de også snakke om det og dele det med folk rundt seg igjen.

Merkevarebygging handler om mer enn å bare gi ut gratis ting med din logo på. Det handler om å fortelle historier og gjøre inntrykk.

Ditt merkevare er det som hjelper deg med å skille deg ut hos forbrukerene. Merkevaren er derfor noe av det viktigste du kan holde fokus på i dagens overbefolkede marked.

YME Universe – vurdering av nettbutikk

I dagens sterkt pandemipreget samfunn foregår mye av handelen vår over nett. Mye tilsier at varehandelens fremtid ligger utelukkende på nettet og at det på sikt kommer til å erstatte de fysiske butikkene. Derfor er det viktig at nettbutikkene fungerer best mulig, både for kunder og deg som selger gjennom dem. I dette blogginnlegget skal jeg derfor vurdere en av mine favorittbutikker YME Universe, utfra Inevos liste over 10 vurderingskriterier når man vurderer en nettbutikk. På hvert av kriteriene vil jeg gi et terningskast fra 1-6, hvor 6 er svært bra og 1 er ikke-tilstede.

Dette er derfor bare min personlige mening, og ikke en fasit.

Kort om YME Universe

YME Universe er en konseptbutikk som ligger på Karl Johans gate 39 i Oslo. De åpnet butikken i 2014 og har siden det blitt en av de mest besøkte butikkene i Oslo hvis man interesserer seg for mote og streetwear. YME er en av Skandinavias ledende butikker når det gjelder high-end mote og streetwear kultur, og har derfor fått høy internasjonal status. Butikken på Karl Johan inneholder derfor alt i fra klær, smykker, sneakers, kunst og interiør.

Min vurdering av YME Universe sin nettbutikk

  1. Førsteinntrykk

Det første jeg legger merke til når jeg går inn på nettsiden til YME Universe er selve designet. Man merker med en gang at utseende på nettsiden skiller seg fra typiske nettbutikker, i form av at forsiden er veldig kreativt og designfokusert utført.

På forsiden finner man produktnyheter og de nyeste kolleksjonene fra mange av de populære merkene. Videre nedover forsiden finner man tilbud, collabs og andre prosjekter i fokus. Helt nederst finner man butikkens informasjon og muligheten til å registrere seg for nyhetsbrev. Logoen deres er tydelig plassert oppe i høyre hjørne så man ser hvilken nettsiden man er kommet til. Øverst på nettsiden finner man til ulike kategoriene man kan klikke videre på.

Kilde: ymeuniverse.com

Min vurdering: Terningkast 4

Selv om selve nettsidens design er imponerende utført, kan jeg se for meg at det kan virke uoversiktlig for en som besøker siden for første gang. Førsteinntrykket til nettsiden er bra, men det kan virke som det er for mye ting som skjer på en gang – noe som trekker førsteinntrykket litt ned.

2. Synlighet

Ved å gjøre et par kjappe Google-søk finner man ut en del om synligheten til YME Universe. Ved å bare google navnet dukker naturligvis nettbutikken opp øverst.

Men for å videre teste synligheten til YME velger jeg å søke etter ulike, populære brands som de fører og ser hva som dukker opp. Etter å ha søkt etter merker som Off-White, Burberry, Moncler og Tom Wood ser jeg at nettbutikken til YME dukker opp relativt høyt oppe i feeden – men i ulik grad. På denne måten kan man vurdere synligheten til selve nettbutikken til YME, men også produktutvalget deres. Så hvis folk søker etter disse kjente merkene, så ser man at YME Universe sin nettside vil dukke opp.

Skjermbilde: Google

Min vurdering: Terningkast 5

Jeg ser at både nettsiden og produktutvalget til YME Universe dukker opp i organisk søk på Google, så selv om mange av produktene kunne ha blitt vist høyere opp i feeden – velger jeg å rangere synligheten såpass høyt.

3. Brukervennlighet

Som nevnt tidligere så kunne forsiden til YME virke en smule uoversiktlig, spesielt for en som ikke har besøkt siden før. Bortsett fra det vil jeg si at navigasjon rundt på siden er relativt intuitivt. Øverst på siden er kategoriene delt opp i “Men” og “Women”, hvor man videre kan velge om man skal se etter ting sortert utfra merke eller hva slags type klesplagg man ser etter.

Nettsiden fungerer også bra på mobil og nettbrett. Ved å teste nettsidens URL på Google Search Consoles mobilvennlighetstest ser vi at nettsiden til YME fungerer like bra på mobil som på PC.

Min vurdering: Terningkast 4

Jeg mener som sagt at nettsiden kan være mindre intuitiv for førstegangsbesøkere av nettsiden til YME, som trekker min vurdering litt ned – men når man ellers vet hva man ser etter fungerer nettsiden helt greit.

4. Kjøpsprosess

Kjøpsprosessen på YME Universe er så oversiktlig som det er mulig etter min mening. Når du legger et produkt i handlekurven din er den reservert i 20 minutter. Dette er nok fordi noe av produktutvalget er mer ekslusivt enn andre. Forsiden deres viser også logoene til Visa og Mastercard som bidrar til at kunder føler seg tryggere og vet at de bruker trygge betalingsmåter. YME benytter seg også av Klarna som jeg mener er en av de ryddigere måtene å betale på, og som gjør at tiden det tar å registrere levering – og betalingsalternativer er rask.

Skjermdump: YMEUniverse.com

Min vurdering: Terningkast 6

Jeg mener kjøpsprosessen til YME Universe er bortimot perfekt, i og med at de har ett sunt reserveringssystem og bruken av Klarna – altså noe som gjør at du sparer mye tid under kjøpet ditt. Det eneste jeg mener kan forbedres er at leveringstid og slikt kan vises tydeligere på forsiden, men det er ikke nok til at vurderingen min trekkes ned.

5. Hastighet/Teknologi

Ved å ta i bruk Google Pagespeed Insights tool kan jeg sjekke hvordan hastigheten på ulike nettsider. Her ser jeg at ymeuniverse.com scorer svært ulikt på datamaskin og mobil. Google verktøyet rangerer nettsider fra 0-100 avhengig av hastigheten, hvor grønt er bra, gult er middels og rødt er dårlig.

På datamaskin er ikke rangeringen helt krise. Ymeuniverse.com får 76/100 på rangeringen, noe som tilsier at hastigheten på nettsiden er helt middels. Google verktøyet gir også noen tips til hvordan nettsiden kan score høyere, hvor i dette tilfellet riktige bildestørrelser på nettsiden kan ha noe å si på hastigheten.

På mobil derimot scorer ikke nettsiden særlig høyt. Ymeuniverse.com får 21/100 på denne rangeringen og tilsier derfor at hastigheten på mobil ikke er særlig bra. Her anbefaler Google verktøyet at man fjerner ubrukt javascript og igjen bruker nyere bildeformater.

Min vurdering: Terningkast 3

Ved å teste nettsiden på både datamaskin og mobil via Google Pagespeed Insights ser vi at hastigheten til ymeuniverse.com har betydelig forbedringspotensialet. Dette kan ha mye å si for kundeopplevelsen med tanke på at 1 av 4 forlater nettsiden hvis den tar mer enn 4 sekunder å laste inn.

6. Kundetilfredshet

På selve nettsiden til YME er det ikke vist noen form for kundeanmeldelser. Det finnes kontaktinfo til butikken hvis man har henvendelser, men ingen konkrete anmeldelser av kundeopplevelser. Man finner derimot anmeldelser på både Facebook-siden deres og hvis man søker opp ymeuniverse.com på Trustpilot. Her finner man både positive og negative anmeldelser av YME Universe, noe som man naturligvis finner på alle andre nettbutikker. Under stjernerangeringen fra 1-5 som man finner på Facebook-siden deres har de en score på 4,2 – noe som sier at flertallet av opplevelsene er positive.

Min vurdering: Terningkast 4

Det virker som kundetilfredsheten til ymeuniverse.com er nokså god, basert på anmeldelser på Facebook og Trustpilot – men problemet er at de ikke er vist på nettsiden. Hvis man skildrer gode kundeopplevelser på selve nettbutikken vil det styrke butikkens rykte – og vil igjen generere mer salg.

7. Trygghet

Tryggheten til kundene er naturligvis noe av det viktigste du skal ha fokus på når du driver en nettbutikk. Dette kan vises på en nettsides forside i form av returpolicies, hvordan type frakt de tilbyr eller konkrete beviser på at de driver med trygg E-handel. Dette er noe som jeg mener kan komme fram tydeligere på YME Universe sin nettside.

Det er ikke vist noe som helt informasjon om dette på forsiden, da man må bla helt nederst på nettsiden og klikke på “Customer service” som står i liten skrift. Etter å ha lest mange anmeldelser på Facebook siden deres, kan det virke som hvis folk skal klage på noe så er det problemer angående frakt eller feillevering.

Min vurdering: Terningkast 2

Jeg mener YME Universe burde fokusere på å vise fram bedre kundeservice og kundetrygghet på sin nettside, ettersom det var vanskelig å finne fram til. Dette vil styrke forholdet deres til kunder og dermed også styrke deres rykte internasjonalt.

8. Kundekommunikasjon

Det jeg mener er YME sin viktigste kommunikasjon med kundene sine er gjennom Instagram. De har en svært gjennomført og interaktiv Instagram bruker hvor de jevnlig deler bilder, konkurranser og giveaways. Så vidt jeg har fått med meg så er det ikke så mye direkte kommunikasjon i form av at de prater med kundene sine gjennom nettbutikken eller instagram – men de holder god kontakt via andre metoder.

YME bruker mest hovedbrukere sin @ymeuniverse til det meste av produktnyheter og konkurranser, men de har også andre brukere hvor de viser andre aspekter av YME-kulturen. Dette er via:

  • @ymesneakers – som omhandler sneakers og streetwear kultur
  • @ymeposters – som omhandler kunst og interiør.

Min vurdering: Terningkast 4

Selv om kommunikasjonen mellom kundene og YME ikke er så veldig offentlig, så mener jeg at Instagramen deres holder svært høy standard i form av hvor interaktiv den er.

9. Priser/utmerkelser

Det finnes svært lite informasjon om YME Universe har mottatt noen priser på nettsiden deres. Det eneste man kan finne på nettsiden er når du går innom “About us” nederst på forsiden. Der står det at YME Universe var nominert til “Store of the Year” av Costume Magazine i 2016. Mye av grunnen til dette ikke er vist tydeligere kan nok være at de ikke har mottatt noen store priser.

Min vurdering: Terningkast 2

Med tanke på at det finnes såpass lite informasjon om de har mottatt ulike priser på nettsiden deres score de ikke svært høyt her, men det kan jo hende kommer av at de ikke har mottatt noen store priser. Men hvis de har det så burde det vises fordi det vil bevise og understreke butikkens rykte og status.

10. Konsept og strategi

Når man først kommer inn på nettsiden til YME Universe skjønner man hva slags type butikk det er. Det er tydelig at det de driver med mote og streetwear kultur, samt kunst – så man kan jo regne YME som en typisk nisje butikk. I og med at de omtaler seg selv som en konseptbutikk så viser det at de har en tydelig målgruppe og en tydelig strategi.

Min vurdering: Terningkast 3

Strategien er ikke tydelig kommunisert i form av et budskap, men man forstår hvilken retning og visjon butikken har utifra nettsidens design, sosiale medier og hvilke merker de fører.

For å oppsummere så vil jeg beskrive YME Universe sin nettside som spesielt særegen i form av hvordan den ser ut. Nettsiden er nokså grei å navigere seg rundt, spesielt hvis du vet hva du ser etter. Kjøpsprosessen og deres evne til å kommunisere via sosiale medier er nok det jeg mener er deres største styrker. Det jeg mener at de burde fokusere mest på å forbedre er å vise frem gode kundeopplevelser, fokusere på vise tydeligere strategi og i tillegg forbedre hastigheten og teknologien bak nettsiden sin.

Kilder brukt:

www.ymeuniverse.com

Hvordan vurdere din nettbutikk

https://www.fastcompany.com/1825005/how-one-second-could-cost-amazon-16-billion-sales